update: helaas kunnen wij tijdelijk geen motorcursus verzorgen ivm lange wachttijden voor het cbr, en ver vol zitten van onze motorinstructeur.
Vanaf les 1 staat de instructeur de volledige lestijd tot je beschikking. Hij maakt een persoonlijk lesplan en neemt aan het eind van de les je vorderingen en aandachtspunten met je door. Doordat je zijn volledige aandacht heb worden fouten snel gecorrigeerd en wat je goed doet wordt direct opgemerkt. Hierdoor zal je vaak minder lessen nodig hebben en is je opleiding aan het eind vaak goedkoper. Samen met de instructeur bepaal je wanneer en hoe vaak je lest.
Tijdelijke aktie: Rijlesvoordeel: Op de rijschool liggen aktiebonnen voor 15% korting op alle motorkleding (helm)! En wanneer je geslaagd bent: gratis handschoenen voor op de motor. In samenwerking motorplaza Heerenveen en Groningen.
In deze oefening dien je aan de rechterzijde van de rijbaat te lopen met de motor aan de hand.
Om vanuit hier de motor achteruit in een denkbeeldig parkeervak op de standaard te zetten.
Vervolgens dien je de motor weer van de standaard te halen en loop je naar rechts het parkeervak weer uit.
(verplichte oefening)
Het doel van deze opdracht is om zonder de pylonen te raken een slalom te rijden.
Het gebruik van een slippende koppeling is bij deze oefening verplicht. van belang is verder de combinatie van juiste bediening, langzaam rijden en het behouden van de balans.
(verplichte oefening)
Het doel van deze oefening is om vanuit stilstand weg te rijden uit een parkeervak weg.
Je maakt een haakse bocht en rijdt enkele meters rechtuit.
De rijbaanbreedte is bij deze oefening drie meter.
Het belangrijkste van deze oefening is dat je gecontroleerd een scherpe bocht kunt maken, direct nadat je bent weggereden. De examinator geeft aan in welke richting je weg zult moeten rijden.
Bij deze oefening rijd je met een licht trekkende motor op een denkbeeldige rijbaan.
Bij de tweede pylon maak je in een vloeiende beweging een halve draai naar links of rechts. Je blijft bij de halve draai binnen het vlak van vier bij zes meter. Dit vlak is gemarkeerd met pylonen.
na de halve draai rijd je terug naar het startpunt. Je mag gebruik maken van de voetrem en een slippende koppeling.
Bij deze oefening rijdt je met een trekkende motor, eventueel een slippende koppeling en de voetrem een (denkbeeldige) acht.
Dit dien je te doen in een rechthoekig kader.
Bij deze opdracht dien je over een afstand van twintig meter naast een lopende examinator te blijven rijden.
Tijdens de oefening wordt gelet op ja balans, snelheid en bediening van de motor.
Bij deze opdracht kom je aanrijden met een snelheid van vijftig kilometer per uur.”
Je rijdt door een poort van pylonen. Vijftien meter na de poort moet je voor een muurtje van pylonen naar links uitwijken.
hiernaar keer je weer terug naar de juiste positie.
(verplichte oefening)
Bij deze opdracht houd je een snelheid aan van ten minste 30 kilometer per uur.
Er zullen 6 pylonen opgesteld staan waar je vloeiend en gelijkmatig doorheen zult moeten slalommen waarbij je vanuit je heupen stuurt.
Bij deze oefening trek je op vanuit stilstand waarbij je zo snel mogelijk naar een snelheid van 50 kilometer per uur toe gaat.
Dit dien je in tenminste de derde versnelling te doen.
Zodra je het poortje van pylonen passeert rem je af tot 30 kilometer per uur en dien je minimaal één versnelling terug te schakelen.
Hierna rijd je met deze snelheid een slalom om drie pylonen die acht meter uit elkaar staan.
Het doel van deze oefening is om minimaal 50 kilometer per uur te gaan rijden. Om vervolgens bij het passeren van het poortje het gas dicht te draaien, te ontkoppelen en direct maximaal te remmen on zo snel mogelijk tot stilstand te komen. Natuurlijk zonder de controle over de motor te verliezen.
(verplichte oefening)
Bij deze oefening gaat het erom dat je op de juiste plek stopt. dit is vlak voor het tweede poortje.
Je begint door je snelheid op te voeren tot 50 km per uur.
Zodra je het eerste poortje passeert rem je beheerst en gecontroleerd af om de motor zeventien meter verderop tot stilstand te brengen.
Het is hierbij belangrijk om gelijkmatig te remmen zonder dat grote correcties in remkracht nodig zijn.
Vlak voordat je tot stilstand komt schakel je terug naar de eerste versnelling.
Het doel van deze oefening is om technisch te remmen met een flinke remvertraging en korte remweg.
Je voert eerst je snelheid op tot 50 kilometer per uur om vervolgens bij het poortje het gas dicht te draaien en te remmen met beide remmen om vervolgens te ontkoppelen.
vlak voordat je stilstaat schakel je terug naar de eerste versnelling.
Er 3 verschillende categorieën motorrijlessen: (A1.) (A2) en (A.) Het type rijbewijs dat u kunt halen, hangt af van het vermogen van de motor, uw leeftijd en ervaring.
Bent u 24 jaar of ouder; Kunt u direct opgaan voor het rijbewijs (A)-RECHTSTREEKS. Dit is een theorie-examen, praktijkexamen voertuigbeheersing en praktijkexamen verkeersdeelneming.
Als je jonger bent dan 24 jaar, krijg je eerst te maken met de lichte motor tot 11kW (A1). Vanaf 17 jaar mag je daarvoor rijlessen volgen. Vanaf 17 jaar mag je theorie-examen doen. Vanaf 18 jaar mag je praktijkexamen doen voor het rijbewijs (A1.) Het praktijkexamen is tweedelig: afzonderlijk examen voertuigbeheersingen en afzonderlijk examen verkeersdeelneming.
(A2) tot 35kW. Alleen een praktijkexamen verkeersdeelneming ( met aandacht voor voertuigbeheersing) vanaf 20 jaar, en mits 2 jaar bezit van (A1)
(A)-AANVULLEND en onbeperkt vermogen; alleen een praktijkexamen verkeersdeelneming ( met aandacht voor voertuigbeheersing) Vanaf 22 jaar en mits 2 jaar in bezit van (A2.)
Geldigheid: de rijbewijzen (A1) (A2) en (A) zijn allemaal 10 jaar geldig.
Motorrijlessen worden vanuit Leeuwarden gereden.
Motorkleding en helmen zijn bij uw instructeur in bruikleen. ( eigen motorkleding mag ook.)
Gemotoriseerde driewielers: vallen onder categorie (A1) of (A,) afhankelijk van het vermogen van het voertuig. Voor het besturen van een gemotoriseerde driewieler met een maximumvermogen van 15 kW moet u rijbewijs (A1) halen. Voor het besturen van een gemotoriseerde driewieler met een vermogen van meer dan 15 kW, dient u (A) te halen.
Voertuigen per rijbewijscategorie.
Beginnen vanaf je 17e en examen doen op je 18e
Vanaf 20 jaar mits 2 jaar in het bezit van A1
Vanaf 22 jaar mits 2 jaar in het bezit van A2.
Of vanaf je 24e in een keer.
Neem direct contact met ons op om een proefles in te plannen of extra informatie in te winnen.
Hoe oud je moet zijn om te beginnen met je motorrijlessen kun je vinden in onderstaand tabel.
Om deel te kunnen nemen aan het examen AVB (algemene voertuig beheersing) dien je of een theoriecertificaat A te hebben of rijbewijs B.
Om deel te kunnen nemen aan het examen AVD (algemene verkeers deelname) dien je wel je theoriecertificaat A te hebben.
De rit van het examen duurt ongeveer zo’n 35 minuten. De examinator rijdt in zijn eigen auto achter je aan. Naast de examinator zit je rijinstructeur. Die geeft je onderweg de aanwijzingen en opdrachten via het ontvangertje in je helm.
De examinator toetst of je veilig en zelfstandig kunt rijden. En of je voldoende rekening houdt met andere weggebruikers. De examinator let onder andere op:
kijkgedrag
je plaats op de weg
of je de verkeersregels goed toepast
of je ook in het verkeer de motor beheerst